X
 

Sanatate prin DIETA VEGANA, sub indrumarea unui medic (I). Interviu cu Dr. Langa Olivia-Diana

postat pe 4 August 2013 in SĂNĂTATE > INTERVIURI de Lara Cete


IMAGINI Sanatate prin DIETA VEGANA, sub indrumarea unui medic (I). Interviu cu Dr. Langa Olivia-Diana

Veganii sunt vegetarienii care au renuntat complet la hrana de origine animala: carne - inclusiv peste, branzeturi, lactate si oua. Din compasiune si respect pentru toate fapturile, stilul de viata vegan non-violent se poate extinde pana la excluderea constienta a tuturor produselor provenite din exploatarea animalelor, cum ar fi blanurile, pielea, lana, matasea, produsele cosmetice testate pe animale, precum si a spectacolelor de circ sau a gradinilor zoologice. Cruntul adevar din realitatea marilor industrii se impune analizat si constientizat, deoarece chinuie, tortureaza si omoara anual miliarde de animale inocente, terestre si de apa. Ca si terapie in tratarea unor boli, dieta de specialitate prin hrana vie si-a REcastigat consideratia in toate colturile lumii, prin rezultatele viabile. Este important ca tratamentele naturiste sa fie recomandate si tinute sub control de catre specialisti avizati. 

Oamenii care aleg dieta vegana se bucura de tot ce ofera natura in materie de nutritie: fructe, legume, nuci, seminte, cereale si leguminoase. Oferta de retete vegane este extrem de vasta si diversificata, atat in carti de bucate editate in limba romana, cat si din sursa internetului. Din cartea de bucate online a Ligiei Pop, raw food chef (bucatar specializat in bucataria fara foc) - amintim: sushi raw vegan, lapte de susan, telemea braziliana, iaurt de migdale, "ciorba de burta" fara burta, hamburgeri si sarmale vegane, supa de alge marine, spaghetti din dovlecei, clatite de ardei rosu cu guacamole, orez salbatic cu legume, budinca de chia, inimioare de canepa sau negrese cu portocale “confiate” si glazura de ciocolata.

Alimentatia raw este hrana vie. Marea majoritate a raw foodistilor mananca hrana cruda in proportie de 70-80%, iar restul preparata termic (gatita). Tranzitia spre o altfel de alimentatie trebuie facuta treptat si foarte bine documentat, pentru a evita riscul unor carente in organism.

In sprijinul nostru vine Dr. Langa Olivia-Diana, medic, terapeut si raw nutritionist in cadrul primului cabinet de Nutritie Raw-Vegana din Romania, deschis la Cluj-Napoca. Interviu in trei parti.

Lara Cete: Care este piramida nutritionala corecta pentru (raw)vegani?


Dr. Langa Olivia-Diana: Piramida nutritionala raw-vegan simplificata:

  • La baza piramidei sta apa alcalina, ionizata – se recomanda un consum de minim 2 litri de apa pe zi, din care minim jumatate de litru la trezire, pe stomacul gol (pentru a “spala” toxinele acumulate pe parcursul noptii si a pregati tubul digestiv de absorbtie)
  • Alimentele „de baza” in raw-food sunt surse majore de vitamine, minerale, antioxidanti si fibre de calitate si asigura detoxifierea organismului (procesul de mobilizare si eliminare a toxinelor din tesuturi):
  1. plantele cu frunze verzi (spanac, telina, leustean, patrunjel)
  2. fructele si legumele proaspete (crude, neprocesate termic, preferabil de sezon) 
  • Alimentele „medicinale” sunt bogate in aminoacizi de calitate si cu o absorbtie eficienta, dar si in grasimi „bune”, care „spala” tubul digestiv si care nu se depun pe vasele de sange si organele interne. Reprezentantii acestei grupe sunt:
  1. vlastarii / „mladitele” din cereale (grau, floarea-soarelui, broccoli, schinduf)
  2. nucile si semintele crude (caju, migdale, in, susan)
  3. ierburile-condiment (cimbru, rozmarin, busuioc)
  4. plantele medicinale (coada-calului, patlagina, troscot)
  5. ierburile salbatice (urzica, stevie, leurda)
  6. algele marine deshidratate (Spirulina, Dulse, Wakame) 

Cum se combina corect grupele de alimente?

Recomand moderatia si echilibrul in combinarea alimentelor.

Dieta raw-vegan ofera o gama larga de preparate gourmet, gustoase si sanatoase:

  • painici (hrisca, migdale, in, ceapa)
  • sosuri (patrunjel, marinara, guacamole)
  • supe crude (rosii, avocado, sfecla rosie)
  • felul principal (piure, chiftelute, sarmale)
  • “branzeturi”, “lactate” (migdale, susan)
  • salate (exotice, de sezon)
  • deserturi (bombo, cioco, torturi :) 

Una din principalele greseli este supraalimentarea cu nuci si/sau seminte. Fie ca sunt in forma de sosuri, painici, “branzeturi” sau dulciuri raw-vegan, acestea vor suprasolicita in timp ficatul, care trebuie sa le proceseze. Excesul va fi intotdeauna depozitat ca si “rezerva” in locurile vizate: burtica, solduri, coapse etc.

Ca reguli de bun-simt: 

  • painici, “branzeturi” = 2-3 ori / saptamana
  • sosuri = 1 data pe zi (nu la fiecare masa!)

Combinatiile fructe-legume in lumea raw-vegan sunt la fel de controversate ca si cele amidonoase-leguminoase din lumea (ovo-lacto)vegetariana – exemplu: paine cu mazare.

Fiecare individ este Unic, iar metabolismul reactioneaza diferit chiar si in cazul gemenilor monovitelini (identici). Recomand sa-ti asculti corpul si in timp vei reusi sa identifici intolerantele tale alimentare individuale, personalizate.

“Tu esti cel mai bun medic pentru corpul tau: ofera-i atentia de care are nevoie!”

Ce sunt enzimele si care e rolul lor?

Enzimele se impart in:

  • enzime metabolice (responsabile de buna functionare a organismului uman)
  • enzime digestive (intervin in procesul de digestie a alimentelor)
  • enzime “vii” (continute de coaja fructelor si legumelor proaspete si responsabile de autodigestia sau “biodegradabilitatea” acestora)

Este nevoie de 10 enzime metabolice pentru a sintetiza in organism 1 enzima digestiva!!
Prin urmare, un aport suficient de fructe si legume proaspete, crude, neprocesate termic, ne va ajuta fundamental digestia, „crutand” enzimele metabolice si permitandu-le acestora sa se ocupe de necesitatile zilnice ale organismului.

In cadrul unei alimentatii complete, pe langa consumul de apa pura, cata importanta trebuie sa acordam zilnic ceaiurilor, condimentelor, sucurilor de legume si fructe?

Ceaiurile sunt excelente pentru perioada de iarna, cand temperatura corpului scade foarte mult. In conceptul raw-vegan, ceaiurile se macereaza la rece (adica se lasa la infuzat timp de 24 de ore, in apa pura, rece sau usor incalzita).

Condimentele fac parte din grupa alimentelor „medicinale”, deci au puternice proprietati de tonifiere si regenerare a organismului. Este recomandat consumul moderat, dar constant de condimente.

Sucurile de legume si fructe sunt absorbite extrem de rapid de organism (cateva minute) si patrund cu usurinta in celule, beneficiul fiind dezlocuirea toxinelor stocate de organism si „nutrirea” locala a organului afectat.

Mereu exista tentatia supraalimentarii cu fructe, iar fructoza in exces slabeste sistemul imunitar, mai ales la persoanele bolnave. Cum sa ne educam luciditatea autocritica?

Fructele sunt foarte recomandate in perioada de vara si, in cazul persoanelor cu o sanatate integra, nu au nicio contraindicatie.

In cazul persoanelor cu o stare de sanatate precara ori cu boala clinic-manifesta, legumele crude sunt recomandarea de prima-intentie. Spre deosebire de fructe, care sunt bogate in carbohidrati si care, prin urmare, vor suprasolicita in special pancreasul (dar si intreg sistemul digestiv si endocrin), legumele crude, proaspete alcalinizeaza, detoxifica si fortifica organismul, neutralizand aciditatea si dezlocuind toxinele din celule si tesuturi. 

O atentie tot mai mare o capata in ultima perioada sucurile verzi bogate in clorofila. Cum se prepara si ce beneficii ne ofera?

Sucurile verzi sunt bauturi alcalinizante care grabesc procesul de detoxifiere si regenerare a organismului. Se prepara in special din legume si plante cu frunze verzi +/- superalimente “verzi” (pudra de Spirulina, Chlorella, iarba de grau sau orz).

O cura de detoxifiere nu trebuie sa dureze mai mult de o luna de zile si poate fi sezoniera (la tranzitia dintre anotimpuri, cand apar majoritatea carentelor vitaminice si minerale).

In dieta vegana, algele marine, vlastarii si germenii ocupa un rol important. Cum le putem integra in hrana de zi cu zi?

Cele 3 enumerate mai sus fac parte de-asemeni din categoria alimentelor “medicinale”, pentru ca furnizeaza micronutrienti de calitate, in cantitate optima pentru organism si nu este necesar consumul unei cantitati impresionante pentru a obtine efectele scontate.

Sugestii de consum: 

  • algele marine, in forma deshidratata, se rehidrateaza timp de 30-60 de minute in apa si pot fi folosite ca atare in salate ori blenduite in sosuri/pesto cu adaos de caju si usturoi (pentru a neutraliza gustul si mirosul caracteristice)
  • algele marine in forma de pudra se pot adauga in sucuri / smoothies verzi
  • vlastarii se pot consuma ca atare, maruntiti in salata ori trecuti prin storcator si adaugati in sucurile verzi, pentru un plus de proteina si clorofila

Care e aportul minim necesar de hrana cruda intr-o zi? 

Dieta crudivora este o dieta micromoleculara – nu mai numaram calorii, proteine si carbohidrati, ci suntem atenti la proportia de vitamine, minerale si antioxidanti din alimentatie (“rotitele” fara de care organismul nostru nu poate functiona optim).

Optim: 3 mese principale pe zi, la interval de 5-6 ore, in procent de minim 75% crud.

Din partea a II-a a dialogului nostru cu Dr. Langa Olivia-Diana vom invata care e "greseala" comuna a veganilor, cat de importante sunt suplimentele alimentare organice, care sunt cele mai la indemana superalimente, ce maladii se trateaza prin Hrana Vie, plus cateva pretioase sfaturi despre detoxifiere si rejuvenare.

Va puteti inscrie pentru o consultatie aici: CLICK 

Sursa foto: Olivia Langa. Citeste a doua parte a interviului aici.



6852 vizite


Te interesează evenimentele din orașul tău? Abonează-te la NEWSLETTER
    


 
 
Scris de oprea pe 13-07-2014,20:39

cit costa o consultatie?

 
Scris de Lara pe 16-07-2014,00:49

Astfel de detalii se discuta personal in cabinet. Puteți scrie un email la contact@crudsisanatos.ro.











© baboom.ro      Termeni si conditii · Contact  ·  Locuri  ·  Evenimente  ·  Bloguri  ·  Widget  ·  Inscrie-ti firma  ·  Creeaza-ti website  ·  Newsletter
    Creat de Altersoft    
x